Optimalisering av prisrobot gir bedre kundeopplevelse

Som en elektronikkgigant i en bransje med høyt tempo og konkurranse, ser Power etter enhver mulighet til å gjøre handleopplevelsen best mulig for sine kunder, og holde seg konkurransedyktige.

Med et stort produktutvalg kan det være utfordrende å ha oppdaterte priser overalt til enhver tid. Til dette brukes deres kjente prisrobot som skanner markedet og oppdaterer prisene på nett og på digitale prisskilt i butikkene.

Publisert: 02.02.2024

Lesetid: ca 4 min

To mannlige kolleger i samtale Oslo-kontoret

Alteryx effektiviserer prisoptimasering med data

Quote

Alteryx hjelper oss til å spare tid, unngå feil og vi bruker dette blant annet til å oppdatere alle produkter på prisene våre, som sikrer konkurransedyktighet i ett konkurranseutsatt marked og gir kunden den rette prisen til enhver tid. Quote

Stian Skotland.

Head of Data

Med hyppige prisendringer og mengder med varer så Power et behov for å effektivisere prosessen med prisoppdatering og optimalisering. Dataanalyseplattformen Alteryx har gjort det mulig å optimalisere prisingen slik at produktene prises på en enhetlig og strukturert måte og bidrar med kvalitetsjekking av prisene til kunder. Alteryx-løsningen bidrar til at prisene i dag blir oppdatert hvert 15. minutt.

Automatiserte prosesser med Alteryx frigjør verdifull tid

Effektiv bruk av data kan løse kostbare problemer som suboptimal prising av produkter, identifisere falske bestillinger og tid brukt i regneark. Med Alteryx har Power har oppnådd reduserte kostnader og frigjort tid. 

Simen Karlsen Senior forretningsutvikler i Inmeta
Quote

Vi er imponerte over Power sin evne til å få forretningsverdi ved bruk av Alteryx på tvers av flere områder. Teamet som driver dette prosjektet, tenker fremover og får til ekstremt mye spesielt gjennom nytenking og iterativ tilnærming. Quote

Simen Karlsen.

Forretningsutvikler

Elektronikkgiganten har som ambisjon om alltid å ligge ett steg foran, og ha smarte, effektive løsninger for å holde prisene lave og gi den beste handleopplevelsen for sine kunder. Målet med løsningen er å få kontroll på dataene og hente ut verdi. Med Alteryx har Power automatisert sine prosesser og frigjort tid for avansert analyse. Tilgjengeliggjøring av dataen gjør at Power bedre kan tilpasse tjenester for sine kunder og øke kundetilfredsheten. 

Hvordan løsningen fungerer 

Alteryx bistår med å forberede data til PowerBI rapportering for alle butikkene i Norden og deres ansatte. Rapportene visualiserer for eksempel daglige omsetningstall for sammenligning med i fjoråret og øker graden av selvbetjenthet for brukerne.

For å kvalitetssikre prisene og optimalisere prosessene bruker løsningen Alteryx Designer for å bygge arbeidsflyter og Alteryx Server for automatisering og skedulering av arbeidsflytene. Løsningen mater data fra nettsiden inn i Alteryx for analyse og anbefalinger til kunder. 

Skal ta i bruk Alteryx på flere områder

Power har gjennom oppkjøp av Mediamarkt i Sverige allerede startet å benytte Alteryx i et nytt marked i nabolandet. Dette åpner opp for nye forretningsmuligheter og gir enda flere kunder god kundeopplevelse. Videre er planen å adaptere løsningen til flere områder i organisasjonen for verdiskapning i ulike avdelinger og øke forståelsen for verdien av dataanalyse. Power er i dag også under planleggingen av en ny skyreise der Alteryx skal passe inn.

Inmeta er Alteryx Registered Partner og Solution Provider

Inmeta er autorisert Alteryx Registered Partner og har erfaring fra å hjelpe kunder på tvers av mange bransjer. Vi har sertifiserte konsulenter og rådgivere som kan hjelpe deg med å bygge arbeidsflyt, dele data og raskt oppnå forretningsverdi. Vi hjelper deg med rådgivning, lisenser og implementering

Om Alteryx 

Alteryx er en selvbetjent dataanalyseplattform som gir deg oversikt over dine data. Spar tid og kostnader ved å samle data fra mange kilder, og bygge repeterbare oppgaver. 

Plattformen gir brukere verktøy for raskt å forberede, tilpasse og analysere data fra enhver kilde, ved hjelp av enkle arbeidsflyter og gir muligheten til å deretter kunne distribuere og dele analyse i stor skala for dypere innsikt.

For mer informasjon, ta kontakt
Simen Karlsen Senior forretningsutvikler i Inmeta
Simen Karlsen

Forretningsutvikler
Datainnsikt og analyse