Ledelsen må skynde seg til AI-skolen

Kunstig intelligens (KI) fører ikke til tidsbesparelser, men heller økte forventninger til produktivitet skriver Alexander Vaagan, Chief Data Scientist i et debattinnlegg på digi.no.

Publisert: 02.04.2024

Lesetid: ca 2 min

Alexander Vaagan, Chief Data Scientist

Mange bedrifter ser potensialet i KI for fremtidig vekst, men mangler kompetanse på området. For å hente verdi av teknologien må ledere forstå at kunstig intelligens ikke handler om teknologi, men om forretning. Bedriftene må fokusere på forretningsmessige mål og identifisere relevante utfordringer og muligheter.

Den raske utviklingen innen KI kan føre til generell kunstig intelligens (AGI) allerede i 2024. Med AGI menes modeller med mange av de samme rasjonelle og tenkende egenskapene som oss mennesker. For å holde seg konkurransedyktig må virksomheter følge nøye med og klare å fokusere på de riktige tingene. Les artikkelen på digi.no her.

Les om hvordan vi hjelper virksomheter lykkes med kunstig intelligens.

KI-kurs for Norsk Tipping

Kunstig intelligens kan skape store muligheter dersom det brukes riktig. Men for et selskap som Norsk Tipping, der ansvarlig spill er et hovedformål, byr kunstig intelligens også på en rekke etiske dilemmaer.

For å sikre ansvarlig og etisk bruk, ønsket det norske spillselskapet å få bredere kunnskap og ekspertise blant sine ansatte og toppledelsen.

Sammen med Crayon leverte Inmeta et KI-kompetanseprogram for Norsk Tipping, designet for å imøtekomme hele organisasjonen.

Forstå mulighetene med KI med våre kurs

Få konkurransefortrinn med innsikt og kunnskap i kunstig intelligens. I Inmeta tilbyr vi kurs for ledelse og ansatte hos våre kunder for å øke kompetansen internt og sikre effektiv adopsjon.