Møt Julie, Leder for Design og Forretningsutvikling
Julie Lorch-Falch Chrissafopoulos, Leder for Design og Forretningsutvikling i Inmeta
Fra grafisk design til strategisk teknologi
Julie er leder for Design og Forretningstutvikling i Inmeta. Hun startet som leder for designavdelingen i Hamar og bygget opp designmiljøet der. Etter hvert kom behovet for å ha noen som kunne se visjonen for hvordan design, eller opplevelser kommer til å se ut i fremtiden med all den datadrevne teknologien. Dermed ble hun ansvarlig for rekruttering, synlighet og koordinering for retningen brukeropplevelse i Inmeta skulle ta.
-Før ble design ofte definert som form og farge og en egenart innen teknologi, men det handler om opplevelser som teknologien gir oss mennesker i tjenestene vi bruker. Design handler ikke om å sette strøm på papir, men det handler om å lage tjenester basert på behov vi mennesker har. Designere er teknologer.
-Men jeg er faktisk egentlig kunsthistoriker. Det er ofte fellesnevneren for veldig mange, at vi har ulike bakgrunner, men ender opp på samme sti som går over til teknologi. Enten du ønsker å være utvikler, data scientist, eller at du kommer fra helse eller en annen bransje, så er det mange veier inn, og det er en kort vei. Ulike bakgrunner er bra fordi man som konsulent jobber i så mange sektorer og bransjer.
- Jeg har alltid vært glad i å drive med det kreative, blant annet tegne. Jeg trodde jeg skulle bli kunstner, men så endte jeg opp med grafisk design, som ledet til koding og så til strategi og tjenesteutvikling.
Hvorfor velge teknologibransjen?
- For å være en god teknolog må du også være leken og innovativ. Og innovasjon kommer når man trives og er trygg på arbeidsplassen. Liker du å ha det gøy på jobben er dette en bransje for deg. I vår bransje strekker arbeidsgiverne seg langt for de ansatte.
- Google var de første til å innføre 20% fritid på arbeidsplassen, hvor du da kan gjøre «hva du vil» én arbeidsdag i uken. Gir man tid så vil de gode ideene komme. Arbeidsplassen skal være et sted som er mer enn en pult, men som er et sted som setter din trivsel på agendaen og det gjør vi her.
Tror du det er noe som mangler for å legge opp til at flere kvinner velger teknologi?
- Jeg tror logistikken rundt arbeidshverdagen ødelegger mye, det er mye stress og press. Dette sank en del under Covid. Man kunne være mer fleksibel og ha mindre tid på reise til jobb. Vi i Inmeta har det veldig fleksibelt. Livet skjer hver dag og det får vi ikke gjort noe med, derfor gir vi tillit til de ansatte, vi stoler på at de får jobben gjort. Men er det noen som håndterer mange oppgaver samtidig så er det småbarnsmødre!
- Man kan se på jobben som en utvidet familie. Det ser vi i Inmeta, at folk møtes etter jobb på diverse fritidsaktiviteter. «Inmeta Community» er et konsept som samler folk, det gir mulighet for å rendyrke fritidsaktiviteter, enten om man er singel, har familie, er nyutdannet eller ny i byen - vi tar vare på hverandre og det gir psykologisk trygghet i prosjekter.
Tror du det er noe annet som kan gjøre at det er få kvinner i teknologibransjen?
- Jeg tror mange er påvirket av at teknologi «kun» dreier seg om programmering. Det stemmer ikke, og har du en variert bakgrunn så er det positivt. Det å spille opp varierte bakgrunner har en kjempeverdi innen teknologi. Vi trenger flere perspektiver og kompetanse fordi kundene og prosjektene er varierte.
Hvilken oppfatning hadde du av bransjen før du startet, og hvordan har den eventuelt endret seg nå?
- Før jeg begynte som konsulent jobbet jeg som grafisk designer innen reklamebransjen. Jeg kjente ikke til IT-bransjen, jeg trodde det handlet mer om IT-support. Da jeg forstod ble det som en Pandoras eske som åpnet seg, en verden hvor alt er mulig.
- Jeg vil også si at Inmeta sjarmerer meg veldig, vi er et konsulentselskap med utrolig dyktige folk, og alle som jobber her har sin egen verdifulle unikhet som vi dyrker. Da jeg skulle starte med brukeropplevelse i Inmeta var det viktig for meg at jeg kunne forme det selv sammen med de rundt. Alle som begynner, ikke bare ledere, kan forme sin rolle og posisjon i selskapet.
- Det ser jeg også tendenser av i arbeidslivet generelt. Det blir mer fokus på det menneskelige aspektet. Det å tilrettelegge for at du skal trives på jobben din, og bli den beste versjonen av deg selv er viktig å tilrettelegge for på arbeidsplassen. Hvordan skal teknologi og menneske passe godt sammen?
- Teknologien har intelligensen, mens mennesket har hjertet og relasjonen. Hvis man knytter disse to sammen så har man noe som er mektig. Det er så viktig for oss i fremtiden, teknologien kommer til å styre hverdagen vår – det gjør den jo allerede.
Hva vil du si er den største misoppfatningen av teknologibransjen?
- At det er et introvert miljø, men også at konsulentbransjen ofte er veldig stivt. Sannheten er at det er i aller høyeste grad lov å være deg selv, ihvertfall her hos oss. Jeg er veldig opptatt av at man er et menneske og at man ikke er perfekt. Alle feiler hele tiden, men det er bra for da lærer vi noe hele tiden. Det er viktig å være åpen om hva man kan gjøre bedre.
- Da jeg startet for to år siden fantes ingen avdeling i Hamar. Da jeg kom på intervjuet var det en gjeng med flinke utviklere der som hadde det skikkelig gøy på jobben. Jeg fikk mer en startup-følelse enn at Inmeta var et konsulenthus. Jeg så de spilte Foosball, de hadde forskjellige «nerdekopper» og det var en unik «sjel» på kontoret.
Hvis du skulle brukt ett ord eller en setning for å beskrive bransjen hva vil det vært?
- Spennende, det er fremtiden - og det er ikke en dystopisk fremtid!
Hva ville du sagt til kvinner som er nysgjerrige på bransjen?
- Jeg ville invitert dem med på en fredagspils eller en sosial setting. Det er der det begynner, du må oppsøke nettverket.