AkerBP og Inmeta vant Innsiktsprisen 2022
Innsiktsprisen gis til årets beste tjeneste med data, maskinlæring og analyse i hjertet av løsningen. Aker BP har i samarbeid med Inmeta, et selskap i Crayon Group, utviklet en tjeneste som forbedrer prosessene og datagrunnlaget som brukes når beslutninger tas ved leting og feltutvikling. 17. november ble den innovative løsningen, som kan bidra til mindre utslipp ved produksjon, kåret til den beste i markedet da Aker BP vant Innsiktsprisen 2022, en årlig kåring i regi av Dataforeningen.
Inmeta og AkerBP på scenen og mottar innsiktsprisen 2022
Forbedrer prosesser for et Europa i energi-krise
Aker BP har utviklet en egen måte å jobbe med fagekspertise og data science på som, ved hjelp av store mengder data og maskinlæring, har endret måten selskapet bruker og tolker brønndata på:
- Å forbedre prosessene med å finne og utvikle felt er viktig for et Europa i energi krise. Dette kan gi oss nye funn, større produksjon og lengre drift av etablerte felt. Det kan også føre til at man ikke borrer en brønn man ikke trenger å borre, sa Kjetil Westeng, Advanced Petrophysicist, i Aker BP ved presentasjon av løsningen. Han er produkt eier for prosjektet og bidrar med sentral domenekompetanse.
Bedre datagrunnlag gir bedre beslutninger
- Automatiske løsninger for brønntolkninger fører til bedre datagrunnlag som igjen fører til bedre beslutninger. Dette fører til mindre utslipp per produserte fat olje, fortsatte han.
- Vi har løst et komplisert problem og integrert det i arbeidsprosesser og verktøyene folk bruker daglig i Aker BP, slik at de kan ta i bruk maskinlæringsmodeller vi har bygd hver eneste dag, sa kollega Peder Aursand, Full Stack Data Scientist i Aker BP, om prosjektet på LinkedIn i forkant av kåringen.
Betydningsfull anerkjennelse av innovativ samskaping
Da seieren var et faktum takket Kjetil Westeng ydmykt for prisen på vegne av Aker BP og teamet:
- Å få denne anerkjennelsen som Innsiktsprisen 2022 i tøff konkurranse med innovative selskaper utenfor industrien er stort og gøy, og gir oss enda større tro på det vi jobber med. Det viser hvordan vi som team har klart å knytte sammen fagekspertise og data science, og skapt innovative produkter som har stor verdi for brukeren i det daglige og Aker BP som helhet. Vi er veldig stolte av teamet vårt og det vi sammen får til.
- Partnerskapet med Inmeta er viktig for oss og fungerer veldig bra. De støtter opp med ekstremt dyktige data scientists som raskt kommer seg til problemstillinger, fortsatte Westeng i en kommentar til Inmeta.
Ekspertise i verdensklasse
- Vi er veldig stolte av teamet, og gleder oss stort over at Aker BP utmerker seg med en av de beste innsiktsløsningene i markedet. Sammen har vi etablert et tverrfaglig miljø av ekspertise i verdensklasse fra ulike domener og skapt strategiske løsninger som er integrert direkte i arbeidsprosessene. Det er også ekstremt givende at løsningen potensielt kan ha så stor økonomisk betydning for Norges viktigste industri, sier Henrik Slettene, leder for Kunstig Intelligens og Maskinlæring i Inmeta.
Inkluderende prosjekt for bærekraftig produksjon
- Det å vinne Innsiktsprisen 2022 er veldig stas. Det viser at jobben Inmeta gjør sammen med Aker BP ligger helt i forkant av hva som utvikles i markedet. I tillegg er det ekstra givende å løfte frem hvor stor verdi løsningen skaper for brukeren, Aker BP og deres økosystem, og hvordan den bidrar til en mer bærekraftig produksjon, sier Yann Van Crombrugge, Senior Data Scientist i Inmeta.
- Aker BP er en inkluderende og spennende kunde å samarbeide med. Vi inngår i et prosjekt hvor data eksperter får jobbe tett med domene kompetanse. Det skaper gode synergier og sikrer at vi har utviklet produkter som sluttbrukeren vil ha, avslutter han fornøyd.
To år på rad med Innsiktspris
Dette er det 2. året på rad Inmeta er involvert i løsningen til vinneren. I 2021 vant FHI med bakgrunn i Beredt C-19, deres beredskapsregister for Covid-19, hvor Inmeta bidro til utvikling av den tekniske løsningen som støttet styringen av landet under pandemien.
Årets vinner ble kåret i konkurranse med Posten, Røde kors og Tine.
Inmeta gratulerer alle finalistene med innovative og verdiskapende løsninger!