4 gode alternativer når Workplace legges ned

Med Meta sin nylige annonsering om nedleggelsen av Workplace, står mange virksomheter overfor utfordringen med å erstatte det populære verktøyet for internkommunikasjon. Her kan du lese hva endringen innebærer for deg og hva vi anbefaler deg å tenke på når du vurderer alternativer.

Publisert: 29.05.2024

Lesetid: ca 6 min

Ett år går fort, start prosessen nå

Intern samhandling og kommunikasjon er viktig i enhver virksomhet. I den digitale arbeidshverdagen bidrar en felles sosial plattform, som Workplace, til økt engasjement blant ansatte.

Nå i mai, 2024 annonserte Meta at de skulle avvikle Workplace. Selv har de forklart at de har tatt valget på grunnlag av en strategisk omorientering mot fremvoksende teknologier som kunstig intelligens og Metaverse.* Nyheten kom brått på for mange. Kundene må nå omstille seg og finne et nytt verktøy for intern kommunikasjon.

Plattformen kan brukes som normalt ut august 2025. Noen tenker det er god tid, men for å redusere belastningen av å bytte verktøy bør du begynne prosessen nå, så snart som mulig. Vi vet at det kan være tid- og ressurskrevende å etablere en ny kanalstrategi og få de ansatte om bord på en ny løsning.

Hva innebærer endringen for deg?

  • September 2024: prisen kuttes til 50%
  • September 2025: begrenset tilgang til å kunne lese og laste ned eksisterende data.
  • 1. juni 2026: tilgangenen din stenges
  • 3. juni 2026: hele plattformen slettes

Alternative plattformer

Digital samhandling omhandler mye og det finnes mange tjenester som har funksjoner for kommunikasjon gjennom chat og video, fil-deling, intranett og tilrettelegger for møter og konferanser.

De øvrige alternativene vi lister under er verktøy med fokus på samme områder som Workplace; deling av informasjon på tvers med mål å øke ansattes engasjement, forbedre samarbeid og kommunikasjon.

1. Viva Engage – for deg som bruker Microsoft 365 og Teams

For deg som allerede bruker Microsoft 365, anbefaler vi å benytte funksjonaliteten som er inkludert. Dette for å redusere kostnader og antall verktøy å forholde seg til, samtidig som at deres alternativ dekker mye av de samme områdene som Metas løsning og er nokså lik.

Viva Engage er en kommunikasjonsplattform for virksomheter som knytter sammen ledere, kommunikatører og ansatte sammen for å bygge fellesskap, dele kunnskap og engasjere. 

Viva engage skjermbilde eksempel på feed

Viva engage skjermbilde eksempel på feed

Den største fordelen med Viva Engage er at det er inkludert i de fleste Microsoft 365-lisensene, som betyr at mange allerede har tilgang. Og at verktøyet fungerer sømløst sammen med Teams, Sharepoint og andre løsninger fra Microsoft som gjør at de ansatte kan kommunisere innenfor et samlet digitalt system.

Plattformen har samme kjernefunksjoner, brukervennlighet og moderne grensesnitt både på desktop og mobil som Workplace. Andre fordeler med Microsoft sin løsning er at det inkluderer gode moduler for innsikt og læring, og er lett tilgjengelig på mobil via Teams-appen.

Som partner av både Workplace av Meta og Microsoft har vi i Inmeta god erfaring og fagekspertise innenfor begge og kan hjelpe deg med overgangen både teknisk og organisatorisk. Ta kontakt med oss for å vite mer.

2. Workvivo by Zoom

Meta skriver selv på Facebook hjelpesenter at de samarbeider med Zoom og har deres løsning Workvivo som sin eneste foretrukne migreringspartner. Gjennom samarbeidet skal de komme med ytterligere verktøy og tjenester for å lette overgangen fra Workplace til Workvivo av Zoom. Workvivo er en omfattende plattform for ansattes engasjement designet for å fremme kommunikasjon, anerkjennelse og fellesskapsfølelse innen organisasjoner.

Nøkkelfunksjoner:

  • Sosiale intranett-egenskaper
  • Integrasjoner med populære verktøy og plattformer
  • Fokus på fellesskapsbygging og ansattes engasjement
  • Mobil tilgjengelighet sikrer sømløs overgang og kontinuerlig tilkobling for eksterne team

3. Actimo fra Kahoot

Actimo ble kjøpt opp av norske Kahoot! i 2020 - verdens ledende plattform for spillbasert læring. Det er også en plattform dedikert til ansattes engasjement og kommunikasjon som fokuserer på mobil først-løsninger. Løsningen er designet for å forbedre intern kommunikasjon, opplæring og prestasjonsstyring. Som en del av Kahoot! Gruppen jobber de for å skape innovative løsninger som redefinerer læring.

Nøkkelfunksjoner:

  • Mobilapp for sanntidskommunikasjon
  • Interaktive opplæringsmoduler og undersøkelser
  • Sporing av prestasjoner og analyser
  • Spill-elementer for å øke engasjement
  • Gamification og interaktive opplæringsmoduler tilbyr forbedret engasjement sammenlignet med tradisjonelle plattformer.

4. Powell

Powell er en digital arbeidsplassløsning som er bygget på Microsoft Sharepoint og tilbyr et fleksibelt intranett og samarbeidsplattform for å forbedre ansattes engasjement og produktivitet.

Nøkkelfunksjoner:

  • Fleksibelt intranett
  • Integrasjon med Microsoft 365 og andre verktøy
  • Samarbeids- og kommunikasjonsverktøy
  • Fokus på samarbeid og engasjement

Flytt sømløst og få mest mulig ut av løsningene

Ved bytte av verktøy er det ikke selve teknologien som tar mest tid, men det organisatoriske og få menneskene med på endringen. I Inmeta kan vi hjelpe deg navigere i endringene, lage kanalstrategi og sikre god brukeradopsjon.

Vi hjelper gjerne med teknisk og organisatorisk innføring av plattformen dere velger å flytte til, og kan gi råd om lisensbesparelser, personvern og informasjonssikkerhet.

Sammen med våre kunder finner vi de riktige verktøyene og bistår med strategi, tilpasning og implementering, i tillegg til endring- og prosjektledelse. Som partner hjelper vi deg å oppnå deres mål og møte behov.

Ta kontakt for mer informasjon om hvordan vi kan bistå deg med å komme i gang med en ny kommunikasjonsplattform.