Eidsiva tar grep for å minske klimaavtrykket på nett
Eidsiva satser stort på å bygge Eidsivas digitale tjenester på en grønn og riktig måte som gir gode kundeopplevelser. Prosjektet gjennomføres i tett partnerskap med digitale spesialister fra Inmetas kontor i Hamar.
Digital forsøpling på agendaen
- Det snakkes mye om hva vi skal gjøre og hvilke mål vi skal nå, men lite om hvordan vi skal komme dit. Så, hvilke grep kan man gjøre for at bedriften er grønn både fysisk og digitalt? Det første og viktigste steget i grønn omstilling er å skape god kultur i selskapet, være åpen, jobbe transparent og jobbe sammen på tvers, sier Elisabeth Krokeide, bærekraftsansvarlig i Eidsiva.
- Samarbeidsarenaer skaper gnist og engasjement blant ansatte. Eidsiva og Inmeta jobber strategisk med samarbeid som en viktig nøkkel til å implementere bærekraft som en del av selskapets DNA. I dette tilfellet handler det om å få alle til å ta ansvar for gode digitale vaner. Slette gamle e-poster, fjerne dokumenter som ikke brukes og så videre, sier Lars Roar Næsset, direktør Digitalisering og teknologi i Eidsiva.
Sammen med Inmeta har Eidsiva daglig fokus på at deres nettsted skal «veie» lite. Det handler om hvordan det bygges, hvilket innhold som vises og fornuftig bruk av bilder og grafikk. Det handler også om hvordan det skal være universelt utformet slik at det skal gi en god opplevelse for alle som skal bruke tjenestene.
10 tiltak du kan begynne med
1. Mørkere farger bruker mindre energi enn lyse
2. Utvikle et godt designsystem og ryddig kode for nettsiden
3. Hold innholdet relevant og unngå dobbelpublisering
4. Hindre unødig nedlastning
5. Bygge intuitive navigasjonsveier
6. Inkluder en gode søkefunksjoner
7. Velge varslinger med omhu
8. Unngå vedlegg som kan lagres, heller delvedlegg fra et sentralt sted
9. Tilrettelegg for bærekraftig publisering i CMS-løsningen
10. «Ryddedag» der man går gjennom og sletter tunge filer
Les mer om hvordan få en grønnere nettside.
Hvordan vet vi at tiltakene hjelper?
Vi kan måle karbonavtrykk av nettløsningene vi utvikler, og de fleste ville nok bli overrasket over hvor lite som skal til for å oppnå en nettbasert løsning som har et mindre karbonavtrykk enn de fleste.
Men det aller viktigste er å skape bevissthet hos hver enkelt ansatt slik at alle er med i en grønn omstilling.
Les mer om hvordan vi jobber med brukeropplevelse og design.
For mer informasjon, ta kontakt
Julie Lorch-Falch Chrissafopoulos
Avdelingsleder
Brukeropplevelse og Design
Telefon
julie.falch@inmeta.no
E-post
Julie Lorch-Falch Chrissafopoulos
LinkedIn