Aktiviteter du liker skal finne deg med HappyNova

Kunstig intelligens spiller en nøkkelrolle når Inmeta bistår HappyNova med rådgivning og utvikling av appen som skal hjelpe oss i gang med spennende aktiviteter i nærmiljøet vårt.

Publisert: 04.11.2024

Lesetid: ca 4 min

Gründer av HappyNova med team fra Inmeta

Fra venstre: Henrik Slettene leder for KI i Inmeta, Helene Birkeland gründer av HappyNova, Markus Hannevik UX-designer og Devlin Duldulao fullstack-utvikler (Inmeta)

Ved å være en møteplass der en personlig assistent presenterer aktivitetsforslag basert på våre preferanser, interesser og geografisk plassering skal HappyNova bidra til mer inkludering i samfunnet med å gjøre tilbud i nærmiljøet mer tilgjengelig.

Skal bringe folk sammen

Helene Birkeland, gründer bak appen som skal gi oss mer opplevd glede, enten du søker en ny opplevelse i eget nærmiljø, eller når den neste ferien skal planlegges, har gjennom hele karrieren jobbet med barn og familier.

Med HappyNova kombineres hennes faglige interesser med personlig lidenskap. Hun poengterer hvor viktig det er med natur og sunne interesser:

– Smart teknologi og sosial bærekraft skal gi bedre folkehelse. HappyNova skal gjøre det lett å finne meningsfulle aktiviteter og bidra til flere sterke felleskap. Håpet er at vi klarer å inspirere enslige, par, familier og vennegjenger til å prøve aktiviteter som motvirker stress og gir bedre selvfølelse. Du skal slippe å søke rundt på Google og sosiale medier.De gode arrangementene vil finne deg ved hjelp av kunstig intelligens, sier Birkeland.

Hun mener mange familier opplever at det kan være vanskelig i hverdagen å finne relevante aktiviteter. Samtidig er det mange idrettslag og foreninger som har opplegg og tilbud som de ikke får nok oppslutning rundt.

– HappyNova skal samle mennesker og skape mer innholdsrike hverdager, sier hun.

Mer inkludering med kunstig intelligens

I første omgang får Birkeland hjelp av konsulentselskapet Inmeta til å utvikle en prototype som skal gjøre veien mot videre kommersialisering av plattformen enklere. HappyNova skal bruke kunstig intelligens til å kombinere data om aktiviteter og arrangementer med informasjon om brukerne som får en personlig assistent som serverer forslag basert på hver brukers interaksjoner med appen.

– Helene har et fantastisk engasjement. Vår rolle er å være fødselshjelper for konseptet som har potensiale til å gi mye glede til mange, sier Henrik Slettene som leder Inmetas fagteam innen AI og maskinlæring.

HappyNova og Inmeta i workshop

Helene Birkeland, gründer HappyNova, Markus Hannevik UX-designer og Devlin Duldulao fullstack-utvikler

Med brukeren i sentrum

Som utviklingspartner har Inmeta bistått med et tverrfaglig team av designere og utviklere for å lage en god protype av appen som skal hete Blizbi, klar til å demonstrere for investorer. Markus Hannevik er en av utviklerne som har vært med i prosessen:

– Sammen har vi satt gode rammer for en brukervennlig tjeneste som støtter opp under målet om å gjøre det enklere for flest mulig å finne relevante aktiviteter i nærområdet. Gjennom workshops har vi sammen kartlagt brukerreisen og sett på potensielle fallgruver for å få på plass en MVP klar for investorer. Vi er stolte av det arbeidet vi har gjort og mener at løsningen skiller seg ut ved å være en samlende tjeneste som henter ut informasjon fra flere kilder og gir personlige anbefalinger. Vi håper andre vil se det potensialet vi ser.

– Dette er et meningsfullt oppdrag hvor vi kan bidra til å redusere utenforskap og fylle hverdagen til flere med meningsfylte aktiviteter, avslutter Slettene.