Hjelper kundene å utvikle bedriftskulturen med kunstig intelligens
Kultur er hjertet i enhver vellykket virksomhet, og er avgjørende for å beholde og tiltrekke seg talenter og nå strategiske mål for selskapet. Culture Intelligence hjelper kunden å styrke organisasjonskulturen gjennom innsikt i verdier og rådgivning. Nå har den norske startupen utviklet kjerneproduktet Culture Copilot, en AI-basert assistent som gir råd til kundene 24/7.
Fra venstre: Tone S. Ringstad, Mikkel Five Melvær, Peter Brattested Lillevold og Benjamin Aanes Foto: Inmeta
Siden oppstarten i 2018, har Culture Intelligence hjulpet virksomheter med å kartlegge, forstå og omforme sin bedriftskultur gjennom en datadreven tilnærming. Grunnleggeren Tone S. Ringstad, som har bakgrunn som geofysiker med lidenskap for data før hun tok steget over i HR, så behovet for å eliminere gjetting i kulturinnsikt og forståelse:
- Problemet vi løser er at verdier og kultur som oftest ligger i underbevisstheten vår. Subjektive antagelser og gjetting på hva slags kultur vi har fyller tomrommet for manglende data. Dette har tidligere vært et hindrer for å skape presis innsikt og gode beslutninger for å videreutvikle den ønskede kulturen i en organisasjon, sier Tone S. Ringstad, CEO og Gründer i Culture Intelligence.
Culture Copilot: AI-drevet kundeservice
Culture Intelligence ønsket å forbedre kundeservice og skalere virksomheten ved å utnytte kunstig intelligens for å levere råd og anbefalinger døgnet rundt. Målet var å skape en intelligent assistent som kunne matche deres egen faglige ekspertise. Resultatet ble Culture Copilot.:
- Kundene våre har dårlig tid med å få til endringer i sin kultur. Det haster med å bygge team med bedre samspill, endringsevne eller kundefokus for å lykkes med sin strategi. Med tilgang på Culture Copilot vil HR, ledere og team selv kunne finne svar på både verdi-definisjoner, læringsobjekter og gode prosesser for å jobbe med kultur i sine team. Det blir som å ha sin egen kulturrådgiver i lommen! Vi ser derfor at kulturendring vil gå fortere samtidig som lederne øker sin egen kulturlederkompetanse og får selvtillit ved å lykkes i dette viktige forretningsområde, sier Tone.
I samarbeid med Inmeta, et konsulentselskap i Crayon, ble visjonen om Culture Copilot realisert. Løsningen kombinerer Culture Intelligence sin unike databank med forskningsbaserte artikler, metodikk og erfaringsbase med AI-teknologi for å gi presise, personaliserte råd i kulturarbeidet.
Med Inmeta sin hjelp har løsningen blitt et kraftfullt verktøy som ikke bare effektiviserer, men også kan transformere hvordan bedrifter forstår og utvikler sin kultur:
- Tidlig i samarbeidet med Inmeta avdekket vi at en løsning bygget på store språkmodeller og vår domenekunnskap ville bli et fantastisk hjelpemiddel for våre brukere. Inmeta-teamet og deres ekspertise har hjulpet oss å komme raskt i mål med løsningen både på arkitektur og prompt engineering, og de har vært en nøkkel i å hjelpe oss å raffinere Culture Copilot's oppførsel, sier Peter Brattested Lillveold, Chief Technology Officer i Culture Intelligence.
Tidlig ute med å utnytte store språkmodeller
Kunstig intelligens og store språkmodeller er på alles lepper, og mange virksomheter ser mest på hvordan teknologien kan forbedre personlig effektivitet. Dette prosjektet går ett steg videre i å utnytte teknologien.
Mikkel Five Melvær, partner i Inmeta med ansvar for AI-rådgivning, uttrykker entusiasme for samarbeidet:
- Det å bidra til å sette kultur på kartet i flere virksomheter er givende. Vi har stor tro på visjonen og tjenestene til Culture Intelligence. Det mest interessante med dette prosjektet er å bruke kraften i store språkmodeller i kombinasjon med Culture Intelligence sin unike kulturdata og domenekunnskap, for å utvikle ny funksjonalitet i sluttproduktet kundene får tilbudt. Dette åpner for nye forretningsmodeller og har et enormt skaleringspotensiale, sier Mikkel.
Samarbeid og Innovasjon: Veien til Culture Copilot
Gjennom forståelse for Culture Intelligence sin visjon og planer, har Inmeta kunne laget et realistisk veikart for utvikling som gradvis forbedrer kjerneløsningene, hvor en løsning bygger på en annen. Det tette samarbeidet og åpenheten i prosessen har gjort arbeidet målrettet og effektivt.
Fra venstre: Tone S. Ringstad og Benjamin Aanes
Benjamin Aanes, leder for AI-produkter i Inmeta som har vært ansvarlig for leveranse av prosjektet, legger til:
- Gjennom etappevis utvikling har vi bevist verdien av teknologien før større investeringsbeslutninger ble tatt, og løsningen ble gjort mer avansert og robust. Sluttresultatet er en unik løsning hvor tilgjengelige AI-teknologier er knyttet på Culture Intelligence’s unike data, og tilpasset deres kunder sine spesifikke behov.
Inmeta ser frem til å fortsette samarbeidet med Culture Intelligence, med sikte på å utforske flere teknologiske grenser som kan bidra til å forsterke kulturell intelligens i flere organisasjoner.
For mer informasjon, ta kontakt
Mikkel Five Melvær
Ansvarlig for AI-rådgivning
Management Consulting
Telefon
mikkel.melvar@inmeta.no
E-post
Mikkel Five Melvær
LinkedIn