Dribblr skal vinne fotball-hjerter over hele verden

Dribblr er det nye kinderegget for den globale fotball familien: Her skal spillere få hjelp til å bli bedre med sin egen digitale coach. Klubbene kan matches mot tilgjengelige spillere og trenere og få enklere tilgang til nye talenter, og supporterne får sin egen underholdningskanal.

Publisert: 02.12.2023

Lesetid: ca 5 min

Ken André Wendel, CEO og gründer av Dribblr Group holder fotball med bærekraftsmål

Ken André Wendel, CEO og gründer av Dribblr Group Foto: Dribblr

Dribblr Group er et verdidrevet sportsteknologiselskap som har som ambisjon å samle hele den globale fotballfamilien ett sted for å skape synergier mellom fotballklubber på alle nivåer, spillere, talentspeidere, trenere og fans.

Underholdende funksjoner i kombinasjon med AI skal hjelpe spillere å utvikle seg og nå sine karrieremål, samtidig som klubber skal få enklere tilgang på riktige trener- og spillerprofiler innenfor klubbenes kriterier.

Plattformen som utvikles i tett samarbeid med Inmeta er støttet av flere kjente samarbeidspartnere og investorer som Tobias Brandal Busæt, Off-Pitch FC og verdens tredje største fotballinfluenser og landslaglegenden Gunnar Halle:

Quote

Dribblr kan være med å utvikle deg som spiller. Du kan bruke Dribblr på en aktiv måte som gjør at du kan utvikle og forbedre dine prestasjoner. Du får nyttige tips på øvelser. Du kan teste deg selv, mot deg selv og andre spillere i skills for eksempel. Da kan du måle fremgangen. Dribblr kan gi deg motivasjon og inspirasjon til å nå dine målsetninger. Quote

Gunnar Halle.

Ambassadør

 Ken André Wendel og Landslaglegende og Dribblr-ambassadør Gunnar Halle med Dribblr drakt

Ken André Wendel og Landslaglegende og Dribblr-ambassadør Gunnar Halle

De globale ambisjonene til Dribblr har skapt oppmerksomhet. Steg én i planen er å forankre Dribblr som et verktøy både på topp- og breddenivå i Norge. Selskapet har derfor tett dialog med Norsk Toppfotball, Fotballforbundet og Toppfotball Kvinner. 

Utvikles sammen med fotball-Norge

Dribblr som sosial app er tilgjengelig i Appstore og for Android. Web-plattformen for klubber, trenere, speidere og andre fotballrelaterte aktører er (per september 2023) i utviklingsfasen. På sikt skal disse jobbe sammen for å bli en helhetstjeneste for forbund, klubber, spillere, trenere og fans.

Inmeta har siden oppstarten i 2020 bistått Dribblr med utvikling av forretningsideen, og hatt et tett samarbeid som utviklingspartner og medeier.

Quote

Inmeta har hatt tro på ideen siden dag én. De har vist imponerende ferdigheter på både teknologi og forretningsutvikling. Quote

Ken André Wendel.

CEO og gründer

Dribblr App – en digital møteplass for fotballentusiaster

Dribblr App sitt brukergrensesnitt er inspirert av Instagram. Du lager din egen personlig profil og kan legge ut fotballrelaterte bilder og videoer. Disse kan tagges med relevante egenskaper slik som hashtags i andre plattformer og postene blir synlige for andre i appen. 

I appen kan spillerne lagre data om seg selv ved å sette opp en score innenfor ulike egenskaper, ikke ulikt spillerkort en kjenner fra ulike fotballspill. Disse rangeringene viser talentspeidere og andre hva slags type fotballspiller du er. Ferdighetene listes opp innenfor seks kategorier, og en poengsum generes basert på alder og klubbens nivå. Målet er at dette også skal bli et godt spiller-trener-verktøy.

Appen har i tillegg et digitalt akademi som inneholder videoer fra online coacher innenfor mental trening, skadeforebygging, ernæring og fotballøvelser.

Dribblr app skjermbilder

Dribblr app skjermbilder

Ferdighetsbedømmelse med AI

I løsningen har brukerne tilgang til to «feeder»: “OnPitch” og “Challenges”. “OnPitch” gir oversikt over tilgjengelige delte bilder og videoer en kan like og kommentere. «Challenges» ble utviklet for å ta og dele trikse-og finteutfordringer. Her legger fotball-influensere og andre ut utfordringer brukere kan velge å ta og filme, og deretter dele med sitt nettverk. For å gi en poengscore av utførelsen i filmen, brukes kunstig intelligens.

Henrik Slettene, Head of AI i Inmeta har vært med på å lede utviklingen av AI-løsningen, og sier;

Henrik Slettene Leder for kunstig intelligens i Inmeta
Quote

I Challenges-funksjonen kan brukerne filme fritt. Vi har utviklet en AI-løsning som fungerer presist på tross av støy i bildet rundt selve personen som tar utfordringen – og gi en poengscore fra 0 – 100. Dette ble en populær funksjon under årets Norway Cup. Quote

Henrik Slettene.

Avdelingsleder

AI-modellen vil li enda bedre og mer presis med der data som samles inn gjennom økning i antall filmer. På Norway Cup var Tobias Brandal Busæt til stede sammen med Dribblr og fikk unge til å laste ned appen, og prøve Challenges han hadde lagt ut.

Samling av analyser i ny webplattform

Nå er Inmeta og Dribblr er i gang med å utvikle en plattform for å samle og tilgjengeliggjøre større mengder data, analyser og annen informasjon. Dette skal være et nyttig verktøy der klubber, trenere, speidere og andre kan registrere, få oversikt over og dele informasjon. Trenere skal kunne legge til sitt lag, spillere, registrere kamper og resultater, og annen statistikk.

Plattformen skal både fungere som et klubbstyringsverktøy med rekrutteringstjeneste og trener-verktøy. Spillere velger selv hva slags data som innhentes og hva som blir synliggjort for markedet.

Som klubbstyringsverktøy skal løsningen:

  • Gi klubber intern oversikt over lag og spillere
  • Gi oversikt over spilletid og belastning på spillere i klubben
  • Sikre at klubbens lag følger klubbens sportsplan
  • Være en ekstern database med trener- og spiller-profiler
  • Være en rekrutteringstjeneste som hjelper klubber med å finne riktig type trenere og spiller-profiler som passer klubbens identitet og profil

Som trenerverktøy skal løsningen:

  • Gi trenere økt synlighet i et globalt marked og stimulere til økt trenerrekruttering
  • Registrere evalueringsdata etter kamp via en enkel og morsom registreringsplattform som gir trenere oversikt over kampbelastning, spilletid på spillere, formasjonsbruk og evaluering av eget lag og spillere
  • Opparbeide seg en trener-profil med data om egen filosofi
  • Bygge karriere og bli tatt med i opptrekk når klubber søker etter nye trenere

Første versjon av web-plattformen har rullet ut til de norske pilot-klubbene høsten 2023 med mål at plattformen skal være klar for fullverdig bruk til sesongstart 2024.

For mer informasjon, ta kontakt
Jon Sandvan
Jon Sandvand

Avdelingsleder
MSDev, Systemutvikling