Engasjerende hudanalyse får kundene til å handle mer
Orkla og Inmeta har samarbeidet om et maskinlæringsverktøy som analyserer hudtype gjennom bildeanalyse og besvarelse på spørsmål. Basert på hudanalysen får kunder tilpassede anbefalinger til valg av hudpleieprodukter.
EIR Scandinavia er en intern start-up i Orkla, og et hudpleiekonsept som spesialiserer seg på naturlig og bærekraftig hudpleie. Det var fra starten en tydelig visjon for gründerne at produktene ikke bare skulle være inspirert av den skandinaviske livsstilen, men at de kunne tilby en måte å enkelt sette sammen ulike produkter tilpasset enhver kundes hudtype og utfordringer. Med innovasjon som felles målsetning i teamet ble det tidlig besluttet å ta i bruk moderne teknologi som et strategisk verktøy.
Det ble gjort flere intervjuer med målgruppen, hvor EIR observerte et konkurransepreget landskap med mangel på enklere løsninger for å finne spesialtilpassede hudpleieprodukter. Det er rett og slett for mye å velge i, og å besøke hudpleier kan bli dyrt og tidkrevende. Basert på denne innsikten fikk de ideen om å lage en online hudanalyse som så raskt og enkelt som mulig kunne gi personlige anbefalinger.
For Nina Skalstad, som er lederen og gründeren av EIR Scandinavia og New Business and Innovation Manager i Orkla, var det viktig å alliere seg med en partner hun kunne stole på. På spørsmål om hvorfor hun valgte Inmeta svarer hun at det var Inmeta som forstod problemet best, hadde den mest interessante ideen til løsning. Hun la merke til at det var et team med høy kompetanse, lang erfaring og hyggelige folk.
Etter at hudanalyseverktøyet ble lansert har konverteringsraten økt med 330%, samtidig som gjennomsnittshandlekurven har vokst med 42%.
Nina Skalstad.
Sammen med Orkla lagde Inmeta et maskinlæringsverktøy som analyserer kundens hudtype gjennom bildeanalyse og besvarelse på spørsmål. Verktøyet klassifiserer kundens hudtype, og ut fra dette kommer med tilpassede anbefalinger til valg av hudpleieprodukter.
Analyseverktøyet kan oppdage for eksempel blå ringer, glød, fine linjer og urenheter. Etter lansering har konverteringsraten blant besøkende på nettsiden økt med 330%, samtidig som gjennomsnittshandlekurven har vokst med 42%. EIR har også fått gode tilbakemeldinger fra kundene, som synes det er morsomt med selfie, og liker at de får anbefalinger på produktet. Nina tror at bruk av kunstig intelligens vil bli sentralt for bedrifter for å bli mer konkurransedyktige og lønnsomme.
Løsningsorienterte konsulenter
Det var Inmeta som forsto problemet best av de konsulentselskapene vi snakket med, og også de som hadde den mest interessante ideen til løsning.
Nina Skalstad.
Les mer om hvordan vi jobber med kunstig intelligens.
Telefon
henrik.slettene@inmeta.no
E-post
Henrik Slettene
LinkedIn