Et felles ansvar for inkluderende design

I dag ønsker de fleste store bedrifter å digitalisere tjenestene sine. Dette er supert for oss som kunder. Vi kan betale regninger, kjøpe billetter og bestille mat hjem på døra, - helt uten å gå ut av døra eller å sitte i lange telefonkøer.

Publisert: 16.03.2023

Lesetid: ca 2 min

I dag ønsker de fleste store bedrifter å digitalisere tjenestene sine. Dette er supert for oss som kunder. Vi kan betale regninger, kjøpe billetter og bestille mat hjem på døra, - helt uten å gå ut av døra eller å sitte i lange telefonkøer.

Med den økte forventingen av at folk flest skal løse sine egne oppgaver på nett, øker også ansvaret vi i teknologibransjen har på tilrettelegging for alle lag av befolkningen. Det handler om mer enn like muligheter for alle. Det føltes ikke så kritisk at 4 % av befolkningen ikke kunne lese avis på nett, men måtte lese papirutgaven. Men om 4 % av befolkningen ikke får betalt regningene sine, oppdatert BankID-en sin, eller mottar viktige beskjeder fra legen, så står vi ovenfor et velferdsproblem.

Derfor har vi i Inmeta et stort fokus på universell utforming av digitale tjenester. Slik forsikrer vi oss om at vi ikke bare utvikler tjenester for majoriteten, men for alle som trenger det. 

Inmetaer jobber på PCer, den nærmeste fylt med post-it lapper

Kvinne i arbeidslokalene til Inmeta foran PC med PC-skjerm fylt med post-it lapper

I Inmeta har vi gjort flere grep for å sikre at universell utforming blir sikret i alle ledd.

Universell utforming (UU) er ikke noe som skal komme som et hastverksarbeid på slutten av prosjekter for å opprettholde lovkravene. Det skal være en del av hele prosessen. Fra prosjektleder, via design og utvikling, og helt ned til testing og opplæring av redaktører. 

Som et tiltak for å sikre oppdatert og relevant kompetanse på UU, er vi medlem av International Association of Accessibility Professionals (IAAP). IAAP jobber for å forbedre profesjonelles kunnskap om tilgjengelighet, via kurs, sertifiseringer og nettverksbygging. Stadig flere av våre ansatte har sertifisering, eller jobber med å sertifisere seg. Igjennom sertifiseringsprogrammet får de opplæring i prinsipper for universell utforming, og må bestå en eksamen for å vise at de har forstått og kan implementere disse prinsippene i sine arbeider. Slik sikrer vi at vi har oppdatert kunnskap om krav og muligheter i et bredt lag av selskapet.