Inmeta samarbeider med NTNU om Masterprogrammet ‘Digital Transformasjon’

Inmeta har etablert et samarbeid med NTNU for å bidra til utdanning innen digital transformasjon. Gjennom et oppdatert masterprogram, får studenter muligheten til å dykke dypere inn i digital samhandling med M365 og generativ kunstig intelligens (KI). Samarbeidet representerer en viktig utvikling i utdanningen, der aktuelle teknologiske trender og verktøy er integrert i læreplanen.

Publisert: 09.10.2024

Lesetid: ca 6 min

Egil Tenold og Eystein Vigerust i Nydalen

Fra venstre: Egil Tenold og Eystein Vigerust

Fra Inmeta har konsulentene Eystein Vigerust og Egil Tenold samarbeidet tett med Ilias Pappas ved NTNU om videreutviklingen av det aktuelle emnet. Ilias er professor ved Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU som driver forskning og undervisning innen data science, digital transformasjon, menneskesentrert AI, brukeropplevelse og IT-adopsjon:

Ilias Pappas, professor ved Institutt for datateknologi og informatikk ved NTNU
Quote

I august i år fikk vi endelig sparket i gang vårt nye masteremne sammen med Inmeta og Rema 1000 på NTNU. Studentene virker spente på å jobbe med ekte caser og å bruke høsten på å utvikle datadrevne strategier ved bruk av analyseplattformer, generativ KI, Microsoft Copilot og ChatGPT. Quote

Ilias Pappas.

Professor ved Institutt for datateknologi og informatikk, NTNU

Eystein Vigerust, endringsleder og Egil Tenold, forretningsutvikler og rådgiver er konsulenter i Inmeta som hjelper kunder med å forbedre og effektivisere arbeids- og forretningsprosesser med blant annet Microsoft-teknologi og kunstig intelligens. Allerede i 2015 startet de samarbeidet med NTNU instituttet for datateknologi og informatikk og var involvert i det nye masterprogrammet i Digital Samhandling.

For å gjenspeile den siste utviklingen i teknologi og verktøy som i dag påvirker mange virksomheter, er studieprogrammet oppdatert og navnet er endret til Master i Digital Transformasjon. Dermed er scopet utvidet til å hete ‘Digital Transformasjon’, og Inmeta har samarbeidet med NTNU om å legge til generativ KI som endel av et sentralt emne på studieprogrammet.

“Den raske utviklingen innenfor kunstig intelligens og revolusjonen innen generativ KI vil ha stor betydning innenfor alt og alles informasjons- og kunnskapsarbeid i de fleste virksomheter. Om dette forstås og tas i bruk på en god måte vil det kunne bidra til kvantesprang i produktivitetsvekst. Siden vi alle er inne i en eksperimenteringsfase, så vi behovet for et emne som både kan bidra til økt kompetanse og adressere ulike problemstillinger knyttet til å ta i bruk og få verdi med generativ KI også med akademiske briller. Sammen med NTNU ble vi derfor enige om å utvide masterprogrammet i Digital Transformasjon med generativ KI," Sier Egil Tenold.

fire ivrige kvinnelige studenter i undervisning på NTNU-masterstudiet digital transformasjon

Fra venstre foran: Tale Sofie Jakobsen og Amalie Nystuen. Bak fra venstre: Annie Arnesen og Thea Løseth

Eystein har vært foreleser og sensor hos NTNU i mange år og er stolt av arbeidet og masterprogrammet de har vært involvert i:

"Gjennom NTNU får vi hjelp til å belyse faglige problemstillinger i kundeprosjekter med akademisk tyngde. For min avdeling innenfor digital samhandling i Inmeta gjør samarbeidet at vi kan skape spennende KI og M365-løsninger og konsepter for testing i undervisningen og sammen med kunder," sier han.

Oppdateringen av masterprogrammet har resultert i et tettere samarbeid mellom NTNU og Inmeta og er fordelt på to fokusområder:

1) Undervisningsopplegg med REMA 1000

Både NTNU og studentene ønsker relevante og konkrete problemstillinger å jobbe med. Inmeta skal derfor bidra med problemstillinger som skal løses, datasett og verktøy (genKI/Copilot/M365 m.m.) i praktisk undervisning og bistand i oppgaveløsning.

NTNU, Inmeta og REMA 1000 har i fellesskap definert studentoppgaven og undervisningsopplegget. Dagligvarekjeden deltar i dette trekantsamarbeidet under ledelse av Arild Blindheim, leder for kategoriprosjekter i REMA 1000 Norge som har bidratt som foreleser og sparringspartner for studentene.

Dagligvarekjeden har tilgjengeliggjort relevante (og store) datasett som studentene har fått tilgang til. Det historiske datagrunnlaget kombinerer de med andre strukturerte og ustrukturerte data som finnes på internett, offentlige registerer m.m, til å forstå utviklingen frem til nå, drivere bak, og til å predikere fremtidig utvikling. Studentene skal begrunne sin vurdering med et best mulig faktagrunnlag, og dette ved hjelp av Generativ KI.

For REMA 1000 byr dette på muligheter til å få ideer og innspill til utvikling av nye og bedre datamodeller og metoder for å analysere store datamengder. Dermed vil de stå bedre rustet til å oppnå å kunne ta bedre faktabaserte beslutninger både strategisk og operative.

2) Samarbeid med om masteroppgave

Inmeta samarbeider med noen av studentene om å skrive masteroppgaver som skal se nærmere på hvordan KI kan implementeres i bedrifter på en måte som fremmer ansvarlig digital transformasjon. 

Det som menes med ‘ansvarlig digital transformasjon’ her, er hvordan bedrifter kan få maksimal verdiskapning, samtidig som de navigerer i endringene en digital transformasjon medfører. Og det med særlig vekt på hensynet til det sosiale – inkludert ansatte, miljø, og samfunn.

For å finne svar skal masterstudentene intervjue personer i bedrifter som har erfaring med en slik implementering av KI-teknologier, både pilot- og fullskala prosjekter for å få bedre innsikt og dermed bidra med å formulere reelle forskningsspørsmål som skal jobbes videre med.

To av studentene er allerede i gang med sin masteroppgave. Hvis det er virksomheter som ønsker bistand i å få belyst utfordringer og muligheter ved innføring og verdiskaping med generativ KI, er det mulig å etablere et samarbeid og få spisset oppgaver nå i høst, med ferdigstilling frem mot sommer 2025.

– Er dette noe din virksomhet kan være interessert i å være med på? Ta kontakt med Egil Tenold på egil.tenold@inmeta.no for mer informasjon.

Om Masterprogrammet Digital Transformasjon

Digital transformasjon er et etterspurt masterstudium som forbereder studentene til å lede digitaliseringsprosesser, bidra til bærekraft, og møte bedrifters behov for nye løsninger ved å utnytte ny teknologi og tilpasse tjenester til brukernes behov.