5 sitater til AI-praten på Arendalsuka
AI er ikke lenger fremtiden - det er nå. Det er på alles lepper, og debattene raser i media. Arendalsuka er intet unntak, med AI som et hett tema. Men hvordan holder du tritt med den raske utviklingen? Mikkel Five Melvær, Leder AI-rådgivning i Inmeta, oppdaterer deg på fem utsagn om AI og gir deg sitater som gjør deg klar for AI-diskusjonene på Arendalsuka.
Foto: Ricardofoto
GenAI modellkappløpet fortsetter med uforminsket styrke
Og stadig flere aktører melder seg på racet.
OpenAIs ChatGPT startet bølgen av lett tilgjengelige språkmodeller som kunne svare på hva som helst. Parallelt kom det modeller som kunne generere bilder, av noe varierende kvalitet, basert på forespørsler. Senere kom Google til bordet med lansering av sine språkmodeller, før andre store plattformaktører og mange start- og scale-ups begynte å lansere og konkurrere om modellprestasjoner, oppmerksomhet og midler.
Anthropic skiller seg ut med å fokusere på sikkerhet og transparens, Groq er det siste stjerneskuddet som briljerer med lynrask hurtighet for sine modeller, mens OpenAI fortsetter å presse grensene for de største og mest avanserte modellene.
Modeller har beveget seg fra relativt begrensede svaremaskiner, til å bli raske, kunne forstå og svare på lange spørsmål og store mengder tekst. I tillegg kommer nå multimodalitet i stor fart – muligheten for modeller til å jobbe sømløst mellom tale, bilde og tekst-input.
Nå begynner mer effektive måter å prosessere data, samt modeller som krever mindre energi å drive, å redusere frykt for ødeleggelse av miljøet, selv om energiforbruk fortsatt er skyhøyt.
Samtidig gjør et vell av modeller det krevende for beslutningstakere innenfor AI å bestemme seg for hvilken vei man skal gå for å havne på riktig side av «modellkrigen», på grunn av den stadige nyskapingen og innovasjonen.
Sitat til debatten
«Det er imponerende hva Groq har fått til med sin LLM-interference-hastighet, med 814 tokens per sekund!»
AI Compliance og Governance gjør sitt inntog
Med EU AI Act som lokomotivet som driver diskusjoner, redsel og aktiviteter
Det har vært mye snakk om compliance, moral og etikk i forbindelse med bruk av AI. De færreste virksomheter har satset aktivt på dette, utover å etterleve GDPR, samt muligens å ha noen retningslinjer for å avsjekke at modeller ikke fører til noe uetisk. Det kommer til å endre seg nå.
EU AI Act rulles ut i Europa, og med det følger mulige straffer som overgår GDRP, med potensielle bøter opp til 35 millioner dollar, eller 7% av omsetning til et selskap.
Som med GDPR ser resten av verden til EU for retningslinjer, og det forventes at andre regioner følger i EUs kjølvann, hvor USA allerede har egne reguleringer på plass. Dette kommer til å skape nye stillinger i virksomheter, og ikke minst kommer det til å komme ulike rammeverk (for eksempel ISO) som skal støtte til etterlevelse. Kanskje vi ser en ny GDPR-vår i konsulentmarkedet?
Sitat til debatten
«De færreste anvendelsene av AI går inn under straffbare rammer eller dimensjoner i EU AI Act, så frykten er foreløpig ganske overvurdert»
AI-bransjen har nylig fått seg en knekk på børsen
Men AI-virksomheter er, og kommer fortsatt til å være, superstjerner i tiden fremover
Etter en formidabel vekst i verdi på globale børser, har selskap relatert til AI fått seg en solid knekk den siste tiden. Redsel for overvurdering, resesjon i USA og forskyvninger i valutabalansen mellom Yen og Dollar sikret en brå korreksjon i starten av august, hvor det fortsatt er uvisst hvor det ender.
Noen spår selskapene nord og ned, men det er lite sannsynlig, da alle underliggende piler knyttet til infrastrukturbehov, trening av modeller, og funksjonell anvendelse fortsatt peker sterkt oppover.
Ni av de ti største selskapene i verden er fortsatt strategisk eller direkte involverte i AI. Mens «hakke-og-spade» selskapene (Nvidia, TSMC ++) er de største verdivinnerne, har plattformaktører (MSFT, AWS, Google) sett stor vekst, og modellselskap (OpenAI, Anthropic og Groq) henter inne penger til rekordhøye verdier. AI er her for å bli, uavhengig av om prisene korrigerer noe i perioden fremover.
Sitat til debatten
«Verdiskapningen fra AI kommer til å bevege seg fra mikroprosessorer og infrastruktur, til plattformaktører, til de som virkelig klarer å skape verdiøkende tjenester»
Microsoft Copilot og «RAG»-løsninger dominerer fokus og initiativer
Mens tradisjonell maskinlæring risikerer å bli glemt i ståheien
Microsoft har en stor fordel med tilgang til brukergrensesnittet til store deler av verdens arbeidende befolkning, og har kapitalisert sterkt på introduksjon av Copilot til bedriftsmarkedet.
Mange bedrifter har implementert Copilot med suksess, og slår seg på brystet med å være AI-eksperter. I tillegg eksperimenterer mange med såkalte RAG-løsninger («ask your data») for å tilgjengeliggjøre eksisterende informasjon på nye måter.
Selv om dette er positivt, ser vi at fokuset dreier seg sterkt bort fra tradisjonell maskinlæring, hvor virksomheter bruker egne data til å trene opp modeller til å løse spesifikke oppgaver.
Dette er synd, da kun en marginal del er hentet ut med disse mer tradisjonelle metodene så langt, og de fleste virksomheter forblir umodne til å anvende dette effektivt. Noen snakker om «ny AI» og «gammel AI» istedenfor å tenke på dette som komplementære metoder for å hente ut verdier.
Sitat til debatten
«Vi har selvsagt et aktivt forhold til fordeler og ulemper med sevltrente modeller vs. SaaS-AI-tjenester»
Modne virksomheter har sluttet å skryte av AI-POCs
Og beveger seg over til å koble AI-initiativer mot virksomhetens strategi, måle effekt av løsninger, og etablere mekanismer for automatisering av overvåkning og retrening av modeller
For noen år siden var det imponerende å vise en POC-modell med enkeltstående verdi. Nå ser mange virksomheter på AI som et verktøy for å realisere forretningsstrategien. De har begynt å designe og implementere mekanismer for å forenkle utvikling, overvåkning og reopplæring av AI-modeller. I tillegg har de effektive metoder for å måle verdiskaping i bedriften.
Dette følger både av modenhet i enkelt virksomheter, men også modenhet i plattformer for å sette opp disse mekanismene, som for bare få år siden krevde veldig mye intern hardkodet utvikling.
Å skryte av en POC er gammelt nytt. Modne virksomheter har nå en tydelig ambisjon med AI på virksomhetsnivå, som er eid av forretning, og som gjenspeiler ambisjoner i den overordnede virksomhetsstrategien.
Sitat til debatten
«For noen år siden utførte vi manuell overvåkning og opplæring av modeller. Nå er dette automatisert gjennom vår AI-driftsmodell. Vi måler kontinuerlig verdiskapingen mot forretningsrelaterte KPIer, som reflekterer vår forretningsstrategi.»
Når vi nå står på startstreken til Arendalsuka, er det ingen tvil om at AI er kommet for å bli, og vi har bare sett begynnelsen på hvordan vi kan bruke det.
Vi ønsker alle en inspirerende og innsiktsfull Arendalsuke med gode samtaler og spennende debatter!
For mer informasjon, ta kontakt
Mikkel Five Melvær
Ansvarlig for AI-rådgivning
Management Consulting
Telefon
mikkel.melvar@inmeta.no
E-post
Mikkel Five Melvær
LinkedIn