Designdrevet innovasjon: det metodiske rammeverket for treffsikker nytenking
Står du eller din virksomhet i en litt uklar og uoversiktlig fase som krever forandring? Oppleves det uoversiktlig å utnytte ny og framtidig teknologi på en effektiv og hensiktsmessig måte? For å treffe riktig med de produktene og tjenestene som har verdi for mennesker, samfunnet og virksomheter, benytter vi designdrevet innovasjon som prosess i arbeidet med å hjelpe din virksomhet i møte med nye utfordringer.
Fra venstre: Ronny Pedersen, Stein Helland, Jan Vidar Lonkemoen, Magnus Clausen, Stig Aage Melve
Innovasjon er vanskelig fordi man skal skape noe som ikke finnes. Det kan virke uoversiktlig og veien er kort til å oppleve stor usikkerhet.
Tiden vi lever i, med endringer i klima, økonomi, markeder og en befolkning som har høye forventninger til at produkter og tjenester tilfredsstiller riktige behov, er det viktigere enn noen gang å forstå verdien av prosessene innenfor nyskaping.
For at vi skal skape produkter og tjenester som møter utfordringene i samfunnet, må vi ha blikket på sammenhengen mellom samfunnet, brukere og virksomhetenes strategi og målsetting. Det er her designprosessen kan hjelpe til med nyskaping på de riktige områdene, med riktig innfallsvinkel i et komplekst og sammensatt perspektiv.
«Riktig bruk av design gir økt innovasjon. En viktig målsetting for arbeidet med næringsrettet design er å styrke forståelsen av design som strategisk virkemiddel og konkurranseparameter. Økt fokus på designkompetanse i næringslivet og designforståelse i strategi og ledelsesfagene vil stimulere innovasjonsarbeidet og tilføre virksomheter nye ideer og kunnskaper. Bruk av design som prosessverktøy skal resultere i økt konkurransekraft for norsk industri. Dette vil lede til økt verdiskaping i form av nye, forbedrede og innovative produkter og tjenester.» ref. Design og verdiskapning, Regjeringen.no
Effektive og analytiske metoder
Designdrevet innovasjon er et rammeverk bygget på effektive samarbeidsmetoder for å komme frem til kjernen av utfordringer, behov og nyskapende resultater. I tilnærmingen setter vi menneskers behov og situasjon i sentrum, og jobber oss analytisk fram mot mulighetsrommet på en kreativ og inspirerende måte.
Rammeverket kan benyttes i prosessen med å forbedre brukeropplevelse, skape nye bærekraftige produkter og tjenester med ny teknologi. Prosessen kan bidra til å finne nye vekstområder eller forbedre interne prosesser og samarbeid.
Gøy og inspirerende med teamarbeid
Kursdeltager, Hamar kommune
I mange tilfeller er utfordringen kjent og at løsningen virker opplagt. For å skape noe nytt er det kritisk viktig å grave dypere i både utfordringen og perspektivene knyttet til behovene. Ved innsikt og bearbeiding av idéer sikrer vi at løsningen treffer riktig og hindrer at ressurser og tid blir brukt på feil løsning – for det kan bli dyrt.
Designdrevet innovasjon som rammeverk hjelper til med å ivareta viktige steg i innovasjonsprosessen på en inspirerende, visuell og pedagogisk måte.
Designprosessen har som prioritert mål å tilegne seg innsikt i behovene til brukerne for å frembringe et mangfold av ideer som skaper verdi for aktørene som er involvert.
Introduksjonskurs i Designdrevet innovasjon / Doga
DOGA (Design og arkitektur Norge) har utviklet et solid rammeverk med designmetoder skreddersydd for innovasjonsprosessen. De arrangerer «introduksjonskurs i designdrevet innovasjon» som gir en innføring i hvordan din virksomhet kan jobbe med designmetodikk i arbeidet med nyskaping. Les mer om introduksjonskurset.
Kan design hjelpe til å tenke nytt i forhold til beredskap i en kommune?
Hos Inmeta Hamar holdt designerne Ellen Snartum og Astrid Loraas dybdekurs i Designdrevet innovasjon for 6 deltagere fra avdelingen for Digital tjenesteutvikling i Hamar kommune.
Avdelingen så at det var behov for å lære designmetodikk i arbeidet med «Beredskapskompasset GIS», som har som mål å: «Utarbeide en beredskapsløsning som skal hjelpe til med å håndtere beredskap og krisesituasjon på en best mulig måte innenfor informasjons- og situasjonsforståelse.»
Kurset gikk over 6 halve dager + feltarbeid som baserte seg på modulene og metodikken i Designdrevet innovasjon utviklet av DOGA.
Design som prosess og metodikk
Kursdeltagerne hadde med seg en kjent og relevant utfordring som vi brukte som utgangspunkt gjennom hele kurset.
Første kursdag arbeidet deltagerne seg gjennom alle aktørene i Verdimodellen. Når perspektivene ble belyst fra virksomhetens -, brukernes, - samfunnets perspektiv, så vi på mulighetsrommet. Gruppene prioriterte de viktigste verdiene i forhold til utfordringen, basert på bredden og prioriteringene i Verdimodellen. Ved hjelp av denne øvelsen ble det utarbeidet en spisset og mer målgrupperettet problemstilling som hadde potensiale for å tenke nytt.
Problemstillinger – Beredsapskartet GIS:
1: «Hvordan kan vi tilrettelegge for at virksomhetens målgrupper får nødvendig og til enhver tid oppdatert informasjon og situasjonsforståelse, slik at de føler seg trygge i den jobben de er satt til å utføre?»
2: «Hvordan kan vi hjelpe ansatte, innbyggere og andre med rette kanaler og informasjon slik at man vet hva som skjer, hvor og når?» Les mer om Beredskap med GIS.
Illustrasjon: Racecar/DOGA
Bruk av den doble diamanten som rammeverk
Designdrevet innovasjon bygger på prinsippene i den doble diamanten (Double diamond), hvor man starter med å gå bredt ut ved å definere målgruppene basert på den kjente utfordringen. Dette er starten på å få en dypere forståelse av hvem som er målgruppene og hvilke behov de har.
Illustrasjon: Inmeta
Hver diamant inneholder to trinn og viser hvordan designprosessen åpner opp og utforsker, for deretter å definere og lukke. Antall åpne- og lukkefaser vil variere med hvor komplekst og omfattende prosjektet er.
Innsikt hos brukere var med på å forstå flere nyanser i utfordringen. Det ga kursdeltagerne fra Hamar kommune flere aha-opplevelser som utvidet perspektivet på allerede kjent kunnskap. Nye innfallsvinkler kom på bordet og ga utfordringen en litt annen og dypere retning. Det ga gruppa en forståelse for at man må være åpen for å innlemme innsikt man ikke hadde tenkt på tidligere, som for eksempel hvilken situasjon brukerne er i, holdninger brukerne har eller udefinerte steg i beredskapstjenesten.
Kursdeltagerne fikk lære forskjellige måter å gjennomføre innsikt på som; kvalitative, deltagende og kvantitative metoder. Kurset ga nyttige tips om hvordan man gjennomfører intervjuer uten å «styre» svarene fra brukerne ved å være observante i forhold til hva brukerne sier, tenker, gjør og føler.
Nyttig verktøy å lære hvorfor og hvordan bruke innsikt og intervjuteknikker.
Kursdeltager, Hamar kommune
Etter å ha konkretisert hva deltagerne ønsket innsikt i, gjennomførte gruppene feltarbeid hvor deltagerne intervjuet aktuelle brukere innenfor virksomheten.
Hvordan jobbe videre med innsikten?
I den andre trekanten i den doble diamanten defineres, tolkes og analyseres innsikten for å se sammenhenger og mønstre. Ved å gruppere og tematisere funnene var det lettere å se essensen i hoved-innsikten. Og ikke minst - hva som gir ny forståelse av utfordringen.
Den nye forståelsen la grunnlaget og retning for idémyldring, som er den tredje trekanten i diamanten, hvor vi igjen går bredt ut for å skape så mange ideer som mulig. Dette er en kreativ prosess hvor deltagerne får bryne seg i å skape ideer og visualisere muligheter.
Det var utfordrende å ikke gå rett på løsning, jeg fikk noen aha-opplevelser av innsikten.
Kursdeltager, Hamar kommune
Hvorfor skal vi tegne egentlig?
Mange synes det er vanskelig å sette i gang å tegne. Men med enkle grunnformer, streker, piler og enkle symboler er det utrolig hva man kan forklare visuelt. Ved hjelp av tegning er det lettere å forklare hva man mener, alle får en felles forståelse av ideen og hva slags komponenter den består i.
Foto: Inmeta
Det var gøy med tegning og visualisering
Kursdeltager, Hamar Kommune
Visualisering handler om å få frem ideer ved å tegne. Den kan både inneholde tegninger og forklarende tekst. Dybdekurset i Designdrevet innovasjon, hjelper til med gode tips om hvordan man enkelt kan visualisere ideer.
Fra idé til konsept
Å ha mange ideer som skal evalueres er ingen enkel oppgave. Men kurset legger til rette for en god prosess for å komme videre fra idé til konsept. Ideene blir vurdert opp mot de fire perspektivene i Verdimodellen. Idéer som ser ut til å skape mest verdi, blir evaluert og tatt med videre inn i utviklingen av konsept.
I dybdekurset tegnet teamet fra Hamar kommune konseptene sine som en tjenestereise og som et kart, som ble testet på brukere fra virksomheten.
Ved å teste tidlig i utviklingsprosessen, tilegnet gruppene seg ny innsikt som ble bearbeidet og lagt til i tjenestereisen og kartet.
«Et konsept er ofte en abstraksjon av en idé som representerer egenskapene til noe som senere utvikles til et ferdig produkt, tjeneste eller løsning. Konseptet er en slags kladd eller skisse som kommuniserer visjoner eller forslag til retning, egenskap, funksjon eller handling og representerer essensen og utgangspunktet for det som skal utforskes eller utvikles.»
Foto: Inmeta
Å jobbe designdrevet lønner seg
Designdrevet innovasjon kan kort sagt fremme kreativ problemløsning som resulterer i verdiskapende og brukersentrerte løsninger. Metodikken legger til rette for å styrke konkurransekraften i utviklingen av nye produkter, tjenester, systemer eller prosesser.
Vi må tenke litt nytt og jobbe på en annen måte for å skape mere sammenhengende tjenester, bedre sikkerhet og bli smartere datadrevet – og nå har vi fått de verktøyene vi trenger for å løse samfunnsoppdraget kommunen har.
Ronny Pedersen.
Leder for Digital tjenesteutvikling, Hamar Kommune
Her er eksempler på hva denne tilnærmingen kan brukes til:
· ... å skape nye eller forbedre produkter som løser spesifikke utfordringer eller gir bedre brukeropplevelse
· ... å forbedre eksisterende tjenester eller utvikle helt nye basert på innsikt
· ... å optimalisere og effektivisere interne prosesser
· ... å utforme nye forretningsmodeller som skaper verdi for brukere, virksomhet og samfunn
· ... å møte kunder og brukere fra et større perspektiv for å øke tilfredshet og lojalitet
Hva skal til for å få gjennomført prosessen?
For at prosessen skal lykkes i virksomheten, er det flere aspekter som må være på plass for at det skal la seg gjennomføre. Her er noen aspekter å ta med på veien:
· Skaff deg kompetanse på designdrevet innovasjon
· Få riktige ressurser med og forankre tillitt og støtte i ledelsen
· Gi designprosessen mandat til å gjennomføre og iverksette
· Se innovasjonsprosessen i sammenheng med andre prosesser i virksomheten
· Gjør et godt grunnarbeid og sett tydelige mål med designarbeidet
· Tilegne teamet solid kompetanse om kunder og markedet
· Vær åpen for ny innsikt – og ikke vær forutinntatt
· Spre kompetansen du har tilegnet deg in ad i virksomheten
· Offentlig sektor kan søke Stimulab-midler for gjennomføring av designprosessen
Den økonomiske prosjektstøtten fra Stimulab går isin helhet til å dekke kjøp av designkompetanse og relevant tilleggskompetanse. Hvert prosjekt gjennomfører en anskaffelse og velger leverandør – et konsulentmiljø eller konsortium – med den nødvendige kompetansen. Stimulab er et samarbeid mellom Digitaliseringsdirektoratet og DOGA og er en ordning rettet mot offentlig sektor
Trenger din virksomhet hjelp til å komme i gang med Designdrevet innovasjon?
Vi i Inmeta Hamar har kompetanse og lisens til å holde dybdekurs i Designdrevet innovasjon. For mer informasjon om kurset, ta kontakt med Anna Rabstad på anna.rabstad@inmeta.no eller +47 450 16 542
Sees vi på kurs?
Anna Rabstad
Leder Design & Brukeropplevelse Inmeta Innlandet
Kontakt oss for å vite mer om hvordan vi kan bistå deg
Fyll ut skjemaet så tar vi kontakt med deg så snart vi kan.
For mer informasjon, ta kontakt
Astrid Loraas
Senior designer
Brukeropplevelse og Design og Forretningsutvikling
Telefon
anna.rabstad@inmeta.no
E-post