Hvordan tenker brukeren? Brødrene Dahl

En av Norges største B2B nettbutikker

Brødrene Dahl leverer alt av produkter som trengs i kjøkken og baderom til norske rørleggere og entreprenører. En stadig større andel av deres salg foregår på nett, og for å besfeste sin ledende posisjon gjennom å skape en effektiv, enkel og optimal e-handleopplevelse for sine kunder, ble Inmeta valgt som samarbeidspartner da nettbutikken skulle fornyes.

Jeg er veldig fornøyd med kartleggingsfasen Inmeta gjorde i forkant, og deretter tankene bak utformingene i løsningen

Tom Eivind Langholen - Senior prosjektleder / ERP-arkitekt, Brødrene Dahl

Prosess

Det første vi gjorde da vi satte igang med dette prosjektet, var å intervjue rørleggere og entreprenører for å kartlegge deres tidligere erfaringer med netthandel, og for å forstå deres behov, tankesett og bruksmønster.
Vi gravde dypt for å finne kriteriene som må ligge til grunn i en søkemotor som skal betjene tusenvis av ulike håndverkere, og det er tatt spesielle hensyn til f.eks. feilstavinger, måter å finne produktene på, og bildebruk.

Metoder

  • 40 intervjuer med kunder/ansatte
  • Kreative workshops
  • Tusj og papir
  • Trådskisser
  • Geriljatesting av skisser
  • Iterativt design
  • Brukertesting

Kompetanse

  • Behovsanalyse
  • Forretningsrådgiving
  • Prosjektledelse
  • Løsningsarkitektur
  • Testing
  • Episerver-utvikling
  • Interaksjonsdesign
  • Informasjonsarkitektur
  • Grafisk design

FailSafe

En finurlig og tilsynelatende liten detalj vi er godt fornøyd med, som også sparer alle parter for frustrasjon og unødvendig tidsbruk, er hvordan man presenterer antall enheter igjen av en vare på lager. Dersom en forsøker å bestille flere enheter enn tilgjengelig, i en hvilken som helst nettbutikk i dag, får man oftest beskjed om at det ikke finnes nok på lager. Da må man prøve igjen helt til man finner riktig antall. I vår løsning får man muligheten til å hoppe direkte til det antallet som er i beholdning uten å måtte gjette seg frem.

Vår visjon har vært å synliggjøre Brødrene Dahls rådgivende kompetanse også på nett

Espen Bergh - Forretningsutvikler, Inmeta

Resultat

I romjulen 2015 migrerte Brødrene Dahls kunder over til den nye løsningen. Konverteringsraten har vært skyhøy, tilbakemeldingene fra brukerne meget gode, og tallenes tale levner liten tvil om at vi har lyktes godt i å gjenskape et miljø som viser Brødrene Dahls service-evne og rådgivende kompetanse.

Produktside

Vil du vite mer om dette prosjektet?

Ta kontakt med Thomas Brændengen, leder for designavdelingen i Inmeta.

thomas.braendengen@inmeta.no
95 93 42 03